Få mediebegivenheder er mere traditionsbundne end det årlige Europæiske Melodi Grand Prix, eller MGP som der også forkortes i dag. Traditionen begyndte i Schweiz i 1956 og konceptet byggede på den årlige Italienske musikkonkurrence i San Remo. Danmark og Norge er i øvrigt de eneste lande der har holdt fast i den oprindelige betegnelse ”Grand Prix”. I årtier har det været begivenheden som kultursnobber elskede at hade, men over tiden har de fleste lande fundet en balance mellem, på den ene side begejstringen for denne årlige kultur begivenhed og på den anden side en sund ironisk distance og en forståelse for at man ikke behøver at tage det mere alvorligt end det er.I dag er Melodi Grand Prix’et og MGP Junior i stor udstrækning en online oplevelse. I månederne op til finalen kan du høre sangene og læse nyt om konkurrencen online. Først og fremmest på Eurovision’s egen hjemmeside, men også på en række andre sites og blogs. Se for eksempel: http://www.eurovisionfamily.tv/page/all-blogs og http://eurovisiontimes.wordpress.com/Og konkurrence elementet er også blevet en del af online fænomenet. Det er interessant at se hvilke odds de forskellige sange giver hvis de vinder, for det giver en idé om hvilke sange eksperterne tror har de bedste chancer. Men det er jo ikke en eksakt videnskab, og det er netop det som gør det sjovt.I år er det ekstra interessant som dansker, i det finalen jo afholdes i København. De fleste vil nok stadig se finalen på almindeligt TV, men arrangørenes egen hjemmeside har faktisk live streaming hele aftenen på http://www.eurovision.tv/page/webtv og hvis man følger med på et smart TV kan det være en meget mere nuanceret oplevelse end hvis man må lade sig nøje med hvad TV producenten vælger at vise.